Pierwszy pracownik: jak zostać pracodawcą?

Biznes się rozwija, więc decydujesz się na zatrudnienie wzmocnień. Wraz z pierwszym pracownikiem przychodzi jednak spora dawka administracji. Oto, o czym należy pamiętać.

Jako pracodawca masz szereg obowiązków wobec:

  • Czeskiego Urzędu Ubezpieczeń Społecznych (ČSSZ),
  • kas chorych,
  • urzędu skarbowego
  • i innych instytucji.

Twoim pierwszym krokiem jest skontaktowanie się z odpowiednimi instytucjami. Będziesz musiał również przygotować niezbędną dokumentację. Co należy zrobić w pierwszej kolejności?

Instytucje związane z ubezpieczeniem społecznym i ubezpieczeniami społecznymi

Zanim rozpoczniesz komunikację z CSSA, musisz dowiedzieć się, pod który okręgowy urząd ubezpieczeń społecznych (OSSZ) podlegasz - będzie to Twój główny punkt kontaktowy. Odpowiedni urząd i jego numer skrzynki pocztowej można znaleźć na mapie urzędów CSSA. Właściwość miejscowa wynika z Państwa siedziby lub miejsca, w którym znajduje się Państwa biuro płac (jeśli nie ma siedziby). W przypadku osób samozatrudnionych wszystko opiera się na adresie stałego zamieszkania.

Następnie przychodzi czas na prawdziwą papierkową robotę. Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku online do rejestru pracodawców na stronie CSSA, co musisz zrobić w ciągu 8 dni od przyjęcia pierwszego pracownika. Po rejestracji otrzymasz zmienny symbol pracodawcy, którego będziesz używał do dalszej komunikacji z CSSA. Jeśli jesteś samozatrudniony, używasz tego samego symbolu zmiennego, co przy składaniu rocznego zestawienia przychodów i wydatków.

W ciągu wspomnianych 8 dni zgłaszasz również do ZUS przybycie każdego nowego pracownika. Robi się to za pomocą internetowego formularza "Zgłoszenie przystąpienia do pracy (rozwiązania stosunku pracy)".

Jeśli do Państwa firmy dołączy cudzoziemiec z UE lub krajów trzecich, również muszą Państwo zgłosić go do lokalnego urzędu pracy.

Ubezpieczenie zdrowotne

Najpierw musisz zarejestrować się jako pracodawca w kasie chorych wszystkich swoich pracowników (nie musisz zgłaszać się do innych) za pomocą "Formularza zgłosz eniowo-rejestracyjnego pracodawcy". Następnie musisz powiadomić o tym fakcie ubezpieczyciela każdego pracownika w ciągu 8 dni od rozpoczęcia przez niego pracy, korzystając z formularza"Employer's Bulk Notification".

Dokumenty te są zazwyczaj dostępne online na stronach internetowych ubezpieczycieli. Na przykład formularze dla VZP znajdziesz tutaj.

Urząd Skarbowy

Nie później niż 8 dni od rozpoczęcia pracy przez każdego pracownika musisz zarejestrować się jako płatnik podatku od zatrudnienia. Najszybciej zarejestrujesz się online przez stronę urzędu skarbowego, gdzie wypełnisz formularz zgłoszenia podatkowego (zwróć uwagę, że są dwie wersje formularza: dla osób prowadzących działalność gospodarczą i dla korporacji). Jeśli będziesz miał również pracowników, którzy nie będą ubiegać się o rabat podatnika, pamiętaj, aby zarejestrować się również jako płatnik podatku u źródła.

Pracownik może również podpisać z Tobą różową deklarację podatnika ubiegającego się o ulgi podatkowe.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pracodawcy

Twoi pracownicy mogą ulec wypadkowi przy pracy lub zachorować podczas wykonywania pracy - a następnie mieć prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Jest to objęte ustawowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy, które jest obowiązkowe dla każdego, kto zatrudnia przynajmniej jednego pracownika w Republice Czeskiej.

Ubezpieczenie to można obecnie zawrzeć u jednego ubezpieczyciela - Kooperativa.

Umowa o pracę

Z każdym pracownikiem należy podpisać umowę o pracę, która reguluje warunki stosunku pracy , nie później niż w dniu zatrudnienia. Umowa o pracę musi zawierać następujące informacje:

  • rodzaj pracy,
  • miejsce zatrudnienia,
  • data rozpoczęcia zatrudnienia.

Wyliczenie wynagrodzenia nie jest obowiązkowym elementem umowy o pracę - należy jednak poinformować pracownika o wysokości wynagrodzenia w ciągu 1 miesiąca od nawiązania stosunku pracy. W praktyce często wynagrodzenie ustalane jest na podstawie oceny płacowej.

Badania lekarskie

Jeśli nowy pracownik dołącza do Ciebie na stałe, musi najpierw przejść wstępne badania lekarskie na Twój koszt. Dopiero po uzyskaniu zgody lekarza może ona rozpocząć pracę.

Badanie jest obowiązkowe tylko w szczególnych przypadkach (np. praca niebezpieczna) dla pracowników zatrudnionych na czas określony i nieokreślony.

Bezpieczeństwo pracy i ochrona przeciwpożarowa

W dniu rozpoczęcia pracy nowi pracownicy (bez względu na rodzaj wykonywanej pracy) muszą przejść szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) oraz ochrony przeciwpożarowej (FP). Szkolenie z zakresu BHP i FP może mieć formę zarówno bezpośrednią, jak i e-learningową.

Pracodawca jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji BHP - a także do prowadzenia Księgi Wypadków, w której zapisywane są wszystkie wypadki przy pracy.

Przyjęcie na pokład: co dalej?

Po załatwieniu formalności wstępnych dopiero zaczyna się runda administracyjna. Dowiedz się, jakie są obowiązki pracodawcy w trakcie trwania stosunku pracy.

Nasi specjaliści chętnie pomogą Państwu w prowadzeniu księgowości pracowniczej. Wystarczy skontaktować się z nami za pomocą poniższego formularza.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga