4 kroki do założenia startupu

Entuzjastyczne owacje, tłumy klientów i miliony w banku. Nic z tego nie przychodzi z dnia na dzień. Początek podróży do marzeń o przedsiębiorczości jest zwykle znacznie skromniejszy. Wszystko zaczyna się w środowisku startupu, który z czasem (miejmy nadzieję) przekształci się w dobrze prosperującą firmę. Podpowiadamy, jak ją założyć.

Czym jest startup?

Startup odnosi się do raczkującej firmy (często technologicznej) z potencjałem szybkiego wzrostu i dużymi ambicjami. Ważny jest innowacyjny pomysł, który pomoże firmie dokonać przełomu.

Odniesienie sukcesu na rynku jako startup nie jest łatwe, ale jeśli to zrobisz, mała firma może stopniowo stać się dobrze prosperującym gigantem. Wśród firm, które w ten sposób przebiły się w Czechach, są e-sklep Rohlík czy firma taksówkarska Liftago. Jest też wiele przykładów za granicą - na przykład firma finansowa Revolut lub firma technologiczna Canva, która prowadzi popularny edytor graficzny.

Przyjrzyjmy się, jak założyć i uruchomić taki startup.

Krok 1: Pomysł z potencjałem

Początkiem każdej odnoszącej sukcesy firmy jest oryginalny pomysł, który przyciągnie potencjalnych klientów i inwestorów.

Jeśli nie wpadłeś jeszcze na rewolucyjny pomysł, nie rozpaczaj. Wokół ciebie jest mnóstwo inspiracji - wystarczy zwrócić uwagę na problemy, które rozwiązują ludzie w twojej okolicy. Nowy biznes może uwolnić ich od tych zmartwień. W idealnej sytuacji, jeśli uda Ci się znaleźć lukę na rynku, Twój produkt lub usługa wypełni ją jako pierwsza.

Jednak obecnie na rynku istnieje ogromna liczba firm. Dlatego wymyślenie czegoś naprawdę oryginalnego nie jest łatwe - i nie zawsze jest konieczne. Czasami wystarczy postawić na to, w czym jest się lepszym od innych i zbudować biznes w oparciu o swoje umiejętności.

Upewnij się, że dokładnie planujesz przed rozpoczęciem działalności. Tylko najzdolniejsi przebiją się wśród zaciekłej konkurencji. Według statystyk tylko 1 na 10 startupów odniesie sukces w dłuższej perspektywie. Jedna piąta startupów nie przetrwa pierwszego roku - a Ty nie chcesz być jednym z nich.

Krok 2: Analiza sytuacji

Czy uważasz, że Twój pomysł ma szansę na sukces? Pozostaje tylko sprawdzić, czy inni też tak go postrzegają. Przed rozpoczęciem działalności warto przeprowadzić badania rynku, aby sprawdzić, czy będzie zainteresowanie nowym produktem lub usługą. Główną przyczyną niepowodzenia startupu jest brak klientów, dlatego zalecamy, aby nie lekceważyć tego kroku.

Zmapuj swoją grupę docelową i krytycznie oceń mocne i słabe strony swojej oferty. Da ci to wyobrażenie o tym, jak argumentować swoje argumenty podczas sprzedaży.

Nie zapomnij również sprawdzić, jak radzi sobie Twoja konkurencja. Jako nowy gracz na rynku musisz się od nich odróżnić. Pomyśl o innych przeszkodach, które mogą uniemożliwiać Twojej firmie start - czy to ograniczony budżet, regulacje prawne czy obecna sytuacja w kraju.

Istnieje wiele sposobów analizy otoczenia rynkowego. Najpopularniejsze metody można znaleźć w przewodniku po analizie sytuacyjnej.

Krok 3: Biznesplan

Teraz już wiesz, z czym musisz się zmierzyć. Pozostaje nadać swoim pomysłom konkretną formę, na której można zbudować swój biznes. Do tego właśnie służy biznesplan.

Jest to dokument, w którym przedstawiasz swój model biznesowy, określasz cele biznesowe i zapisujesz ramowe strategie osiągania wyników (najlepiej z harmonogramem). Biznesplan zazwyczaj zawiera plan finansowy i marketingowy.

Bardziej szczegółowo opisujemy strukturę dokumentu w naszym przewodniku na temat tworzenia biznesplanu.

Krok 4: Rozpoczęcie działalności

Faza przygotowawcza dobiega końca - nadszedł czas, aby wprowadzić plany w życie. Aby to zrobić, musisz formalnie założyć firmę, co wymaga notariusza, kilku wycieczek do urzędów i dużo cierpliwości. Sporządzisz umowę spółki, otworzysz rachunek bankowy, załatwisz licencję handlową...

Cała procedura administracyjna w Czechach trwa średnio ponad 24 dni. Chcesz zrobić to szybciej? Gwarantujemy założenie nowej spółki w ciągu 3 dni. Na początku masz mniej zmartwień - po prostu skontaktuj się z nami.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga