Kategorie
Jak stworzyć biznesplan od analizy do strategii
Biznesplan nada Twojemu pomysłowi na nową firmę konkretną formę. Pomoże Ci nie tylko w znalezieniu inwestorów, ale także w samym rozkręceniu biznesu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak powinien wyglądać taki plan.
Czym jest biznesplan?
Biznesplan, czyli plan biznesowy, podsumowuje podstawowe fakty dotyczące powstającego biznesu. Nakreśla również Twoje przyszłe plany dotyczące poszczególnych obszarów działalności. Dobry biznesplan zawiera nie tylko konkretne cele działalności, ale także propozycję strategii ich osiągnięcia.
Stworzenie biznesplanu nie jest obowiązkowe, ale da Ci cenne podstawy do obrania właściwego kierunku podczas rozpoczynania działalności. Ponadto przyda się w kontaktach z potencjalnymi inwestorami lub bankiem, jeśli zamierzasz ubiegać się o kredyt na działalność gospodarczą.
Biznesplan zazwyczaj dotyczy następujących obszarów - poniżej omówimy każdy z nich bardziej szczegółowo.
Analiza sytuacyjna | Badania konkurencji i rynku, określające zainteresowanie planowanym produktem/usługą |
Opis projektu | Wizja, misja i cele biznesu, model biznesowy |
Plan finansowy | Sposób finansowania, budżet i szacowanie przepływów pieniężnych |
Plan marketingowy | Definicja grupy docelowej oraz strategia produktu, cen, dystrybucji i promocji |
Inne strategie | Plan produkcji, zabezpieczenie pracowników, dostawców itp. |
Harmonogram | Plan zadań, terminy, przypisanie odpowiedzialności za zadania |
Analiza to podstawa
Na początku każdego biznesu jest pomysł. Zanim jednak zainwestujesz w niego oszczędności całego życia, warto zastanowić się, czy ma on szansę na powodzenie. Rzeczywistość jest taka, że dobrych pomysłów są tysiące. Jednak większość nowych firm upada w ciągu pierwszych kilku lat istnienia - według Eurostatu mniej niż połowa firm przeżywa początkowe 5 lat.
Przy tworzeniu biznesplanu ważne jest więc, aby na samym początku wiedzieć, z czym się ma do czynienia. Pomóc w tym może tzw. analiza sytuacyjna lub analiza otoczenia. Metody analizy sytuacyjnej to np. analiza konkurencji, analiza PESTLE czy popularna macierz SWOT. Za ich pomocą określ, kto jest Twoim klientem, jak wygląda konkurencja i jaka jest ogólna sytuacja na rynku.
Zastanów się również, jaki konkretnie produkt (lub usługę) zamierzasz zaoferować swoim klientom. Jaka będzie dla nich wartość dodana? I czy będzie na niego popyt?
Opis projektu, wizja i cele
Istotnym elementem biznesplanu jest podsumowanie Twojego pomysłu na biznes. Na czym będzie się koncentrować działalność firmy? Jak będzie wyglądała struktura organizacyjna biznesu? Jaka jest Twoja wizja przyszłości - dokąd chcesz zaprowadzić biznes?
Ważnym punktem jest również model biznesowy. W jaki sposób będziesz generować zysk? Czy będziesz miał wiele źródeł dochodu, czy skupisz się tylko na jednym produkcie lub usłudze?
Kiedy masz już swoje pomysły, przełóż je na konkretne cele, które pomogą Ci w początkowym kierunku rozwoju biznesu. W tym miejscu przydadzą się dane wyjściowe z wcześniejszej analizy.
Zalecamy, abyś opracował swoje cele za pomocą metody SMART. Oznacza to, że idealnie powinny być one konkretne, mierzalne, realistyczne i określone w czasie. Wskazane jest również określenie osoby odpowiedzialnej za ich realizację.
Zaplanuj strategię
Kiedy już wiesz, gdzie chcesz dojść, to jest czas, aby zdecydować, jak to zrobić. Nie ma jednego szablonu dla części dokumentu dotyczącej strategii/projektu - zawsze dopracuj te obszary, które są kluczowe dla Twojego biznesu. Dla jednych może to być plan produkcji, dla innych - jak przyciągnąć pracowników. Najczęściej te dwie strategie pojawiają się w biznesplanie:
Plan finansowy
Rozpoczęcie działalności gospodarczej kosztuje. Dlatego w biznesplanie nie może zabraknąć planu, jak sfinansujesz firmę i jak zmonetyzujesz swój pomysł. Plan finansowy powinien mieć formę ramowego budżetu, który zawiera co najmniej szacunkowe koszty i przychody.
Przydatny może być również orientacyjny rachunek przepływów pieniężnych, który pomoże Ci na bieżąco kontrolować stan gotówki na koncie. Pamiętaj również o wskazaniu, w jaki sposób będziesz płacił za swoją inwestycję. Czy będziesz ubiegał się o kredyt? A może sfinansujesz wszystko z własnej kieszeni?
Tworząc swój plan finansowy staraj się twardo stąpać po ziemi. Idealne scenariusze nie zawsze mogą się sprawdzić - postaraj się więc dopuścić niedogodności. Przydatna może być więcej niż jedna wersja planu - optymistyczna, pesymistyczna i "szczęśliwy środek".
Plan marketingowy
Zdobycie pierwszych klientów jest kluczowe dla Twojego sukcesu. Nawet najlepsze produkty i usługi mogą upaść, jeśli nikt ich nie kupi. Aby mieć pewność, że tak się nie stanie, zaplanuj, w jaki sposób dotrzesz ze swoją ofertą do ludzi.
Planowanie odbywa się zazwyczaj w czterech obszarach (zwanych czasem marketing mix lub 4Ps):
- produkt - konkretna forma produktu (lub usługi), jego korzyść dla klienta, serwis i usługi pomocnicze;
- cena - marża i polityka cenowa, polityka rabatowa itp;
- promocja - narzędzia komunikacji (reklama, portale społecznościowe, itp.), które planujesz wykorzystać;
- dystrybucja (miejsce) - kanały sprzedaży i cała logistyka.
Częścią planu marketingowego jest również określenie grupy docelowej (czyli Twojego typowego klienta). Bo każdy produkt ma inną - i wbrew popularnym mitom , żaden produkt nie jest dla wszystkich. Dowiedz się, jakie są pragnienia, potrzeby, oczekiwania i obawy Twojego idealnego klienta, jakie media śledzi i tak dalej. To pomoże Ci w marketingu przemówić do właściwych osób we właściwych miejscach.
Oś czasu
Wiesz, co chcesz osiągnąć i jakie kroki czekają Cię po drodze. Pozostaje tylko zaplanować, kiedy co zrobisz. Również w tym przypadku opłaca się myśleć realistycznie i brać pod uwagę potencjalne ryzyko. Dlatego uwzględnij w swoim planie odpowiednie rezerwy czasowe na wypadek, gdyby sprawy nie poszły gładko.
Czy masz jasny plan? Przekształć go w rzeczywistość
Pierwszym krokiem jest formalne założenie spółki . Będzie to wymagało czasu, pieniędzy i wysiłku - ale nie będziesz zdany na siebie. Chętnie przeprowadzimy Cię przez ten proces.
Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.