Wizja, misja, wartości: dlaczego są ważne i jak je zdefiniować?

Wizja, misja i wartości podsumowują główne idee i misję firmy i są częścią biznesplanu. Dzięki nim Ty i Twoi pracownicy będziecie mieli wyimaginowaną mapę podróży firmy i wszyscy będą mieli jasność, dokąd zmierzacie. Taki przegląd ułatwi planowanie i pomoże w podejmowaniu decyzji. Dowiedz się, jak określić wizję, misję i wartości firmy.

Wizja firmy a misja: czym się różnią i jak je zdefiniować?

Nieprawidłowo sformułowana wizja i misja firmy mogą wydawać się wyrażać tę samą ideę. W rzeczywistości misja i wizja są ze sobą powiązane i razem stanowią kompleksowy opis firmy.

  • Deklaracjawizji wskazuje, dokąd zmierza firma.
  • Misja określa, w jaki sposób firma chce to osiągnąć.

Idealnie byłoby, gdyby wizja i misja były unikalne, aby odróżnić firmę od konkurencji i zapewnić jej rozpoznawalność na rynku.

Różnica między wizją a misją

Wizja

  • Skupia się na przyszłości.
  • Określa, jak Twoja firma będzie wyglądać w dłuższej perspektywie i co chcesz osiągnąć.

Przykłady:

  • Google: "Zapewnienie dostępu do informacji z całego świata za jednym kliknięciem".
  • LEGO: "Globalna potęga w nauce poprzez zabawę".
  • IKEA: "Tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi".
  • Bosch: "Chcemy zapewniać najwyższą jakość i niezawodność. Krótko mówiąc: chcemy tworzyć technologię, która jest "Built for Life"."

Misja

  • Opisuje teraźniejszość.
  • Podsumowuje misję firmy.
  • Odpowiada na pytanie dlaczego, co i dla kogo robisz.

Przykłady:

  • Google: "Naszą misją jest uporządkowanie informacji na świecie i uczynienie ich powszechnie dostępnymi i użytecznymi".
  • LEGO: "Inspirować i rozwijać konstruktorów jutra".
  • Netflix: "Rozrywka dla całego świata".
  • Disney: "Aby bawić, informować i inspirować ludzi na całym świecie poprzez moc wyjątkowych opowieści, które odzwierciedlają kultowe marki, kreatywne myślenie i innowacyjną technologię".

Jak wyrazić wizję firmy?

Wizja firmy reprezentuje to, co chcesz osiągnąć dzięki swojej działalności. Wszyscy chcemy uczynić świat lepszym miejscem, ale to niewiele mówi klientom i pracownikom o Tobie.

Dlatego też, formułując wizję firmy, należy być jak najbardziej konkretnym. Skoncentruj się na tym, co czyni Twoją firmę wyjątkową, co odróżnia Cię od konkurencji i za czym się opowiadasz. Najprostszym sposobem na zdefiniowanie wizji firmy jest użycie metody 5×Dlaczego.


Jak zdefiniować swoją wizję za pomocą metody 5 razy dlaczego:

Przypomnij sobie, jak byłeś małym dzieckiem i nie zadowalała cię prosta odpowiedź i ciągle pytałeś: "Dlaczego?". Dokładnie tak działa metoda 5 razy dlaczego.

Zastanów się, jak wyobrażasz sobie przyszłość swojej firmy i co chcesz osiągnąć. Dla każdego punktu zadaj sobie kolejne pytania i zapytaj, dlaczego tak jest. Po około pięciu "dlaczego" uzyskasz jaśniejszy obraz swojej wizji. Następnie zredukuj odpowiedzi do sensownego zdania i gotowe!

Jak sformułować misję firmy?

Misję firmy można w uproszczeniu rozumieć jako cel, znaczenie lub misję firmy. Nie jest to tylko podsumowanie tego, co robi Twoja firma, ale definiuje środki, za pomocą których realizujesz swoją wizję. Bądź zwięzły, precyzyjny i pozytywny, nawet jeśli Twoja firma zajmuje się wymagającymi i trudnymi tematami. Pokaż, że wierzysz w lepszą przyszłość.

Możesz najlepiej wyrazić swoją misję, odpowiadając na następujące pytania:

  • Dlaczego robisz to, co robisz? Jaki jest cel Twojej firmy?
  • Dla kogo to robisz i w jaki sposób? W jaki sposób Twoja firma wpływa na klientów i im pomaga?
  • Jakie problemy rozwiązujesz lub próbujesz im zapobiec? Jakich rezultatów mogą oczekiwać klienci?

Wartości korporacyjne jako wskaźnik kierunku

Wartości są tym, w co wierzy firma i co jest dla niej ważne. Są to zasady, idee i reguły, które kierują zachowaniem i działaniami firmy i wszystkich pracowników. Podczas gdy deklaracje wizji i misji mówią, dokąd chcesz się udać i jak chcesz tam dotrzeć, wartości wskazują kierunek i utrzymują Cię na drodze do ich osiągnięcia.

Dokładne zdefiniowanie wartości upraszcza podejmowanie decyzji i codzienną pracę podwładnych, zapewniając jednocześnie, że są one zgodne z wizją i misją firmy.

Zastanów się, jak postrzegasz swoją firmę i jak chcesz, aby postrzegali ją inni. Co cenisz i na czym opierasz swoje podejście do pracowników, klientów, środowiska i innych obszarów? Gdzie są granice, których "pociąg nie przekroczy"? Ponownie, bądź tak konkretny, jak tylko możesz. Na przykład, jeśli jedną z twoich wartości jest odwaga, nie poprzestawaj na samym słowie, ale wyjaśnij , co ono oznacza dla ciebie i twoich klientów. Zainspiruj się wartościami szwedzkiej firmy IKEA.

Jak zrealizować wizję firmy? Wyznaczyć cele!

Nie na darmo mówi się, że cel bez planu to tylko marzenie. Aby osiągnąć swoją wizję, jasno określ swoją ścieżkę i wyznacz cele cząstkowe. Dobrze zdefiniowany cel otworzy drogę do jego realizacji.

Bądź konkretny, realistyczny i odważny. Cele powinny stanowić wyzwanie, ale także uwzględniać obecną sytuację, umiejętności i możliwości.


Do jasnego i precyzyjnego wyznaczania celów zalecamy stosowanie metody SMART. Składa się ona z 5 zasad, które mówią, że każdy cel powinien być

  • Konkretny (Jak wygląda Twój cel? Co chcesz osiągnąć?)
  • Mierzalny (Skąd będziesz wiedzieć, że jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia celu? Jak będziesz mierzyć postępy i wyniki?)
  • Akceptowalny (Czy cel jest zgodny z celem, strategią i kulturą firmy?)
  • Realistyczny (Czy masz wystarczające zasoby - zasoby, personel, czas, informacje? Czy osiągnięcie celu jest dla ciebie realistyczne?)
  • Określony w czasie (w jakich ramach czasowych chcesz osiągnąć swój cel?)

Przykład dobrze zdefini owanego celu: Zwiększenie sprzedaży e-commerce o 50% do końca 2024 r.
Przykład źle zdefiniowanego celu: Stać się największym sklepem internetowym na rynku.

Rozwijaj swój biznes - my zajmiemy się papierkową robotą

Niezależnie od tego, czy dopiero myślisz o swoim biznesie, czy już koncentrujesz się na jego rozwoju, nie trać cennego czasu w urzędach. Założymy dla Ciebie działalność handlową lub spółkę, zapewnimy zarejestrowaną siedzibę, zajmiemy się administracjąksięgowością. Zostaw nam papierkową robotę i skup się na tym, co dla Ciebie ważne.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Zalecane

Usługi podatkowe i księgowe
Usługi podatkowe i księgowe

Pozbądź się administracji, nie płać więcej podatków…

Pozbądź się administracji, nie płać więcej podatków niż jest to konieczne i skup się w 100% na swoim biznesie.

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej
Gotowe spółki na sprzedaż
Gotowe spółki na sprzedaż

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą już teraz?…

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą już teraz? Zaoszczędź czas i zamów czeską Gotową Spółkę. Bez zobowiązań,…

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej

Wiadomości z naszego bloga