Elektroniczne zeznania podatkowe w 2023 r.: dla kogo obowiązkowe?

Komunikacja za pośrednictwem skrzynki danych to oszczędność czasu - dla wielu firm korzystanie ze skrzynki danych jest wręcz obowiązkowe. Od tego roku ich szeregi powiększają się o kolejne podmioty. Czy jesteś jednym z nich?

Skrzynka danych dla każdego przedsiębiorcy

Liczba skrzynek danych stale rośnie. Ponadto od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowelizacja ustawy nr 300/2008 Dz.U. o aktach elektronicznych i dozwolonej konwersji dokumentów, która rozszerza grono ich użytkowników. Państwo będzie teraz automatycznie zakładać skrzynkę danych dla wszystkich osób samozatrudnionych i osób prawnych, w tym stowarzyszeń, fundacji i stowarzyszeń właścicieli lokali mieszkalnych (SVJ). Skrzynki będą zakładane stopniowo, do 31 marca 2023 roku.

Jednocześnie podmioty posiadające skrzynkę danych muszą składać formularze (np. deklaracje podatkowe) wyłącznie drogą elektroniczną - w przeciwnym razie grożą im kary. Oprócz skrzynki na dane, do złożenia zeznania w urzędzie skarbowym można również wykorzystać portal Moje Podatki.


WSKAZÓWKA! Nie masz pewności, czy dany stan utworzył już dla Ciebie kartę podatkową? Sprawdź oficjalną listę posiadaczy skrzynki danych. Po utworzeniu skrzynki pocztowej powinieneś również otrzymać dane dostępowe pocztą.

W praktyce możesz również posiadać dwie skrzynki danych: jedną jako indywidualny przedsiębiorca (np. hydraulik, budowlaniec lub prawnik), a drugą jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma znaczenia , której skrzynki pocztowej użyjesz do złożenia wniosku.

Od kiedy trzeba korzystać ze skrzynki danych?

Zasadniczo należy rozróżnić założenie (tj. ogólnie utworzenie) skrzynki danych od jej udostępnienia (de facto późniejszego aktywowania).

Dopiero po uzyskaniu dostępu do skrzynki danych jesteś zobowiązany do przekazywania dokumentów administracji publicznej drogą elektroniczną. Według Generalnej Dyrekcji Finansowej samo utworzenie skrzynki danych (tj. bez jej aktywacji) nie powoduje powstania tego obowiązku.


Czy masz dodatkowe pytania? Ze względu na pewne niejasności w tym zakresie, administracja podatkowa wydała podsumowanie informacyjne, które można znaleźć na jej stronie internetowej.

Na koniec chcielibyśmy przypomnieć, że komunikacja za pośrednictwem skrzynki danych jest dwukierunkowa. Należy nie tylko składać za jej pośrednictwem formularze, ale także śledzić, czy otrzymaliśmy nową wiadomość od urzędu - po 10 dniach jest ona automatycznie uznawana za doręczoną.

Jednak nawet posiadając kartę podatkową, możesz od czasu do czasu otrzymywać pocztą dokumenty od administracji podatkowej, zwłaszcza jeśli nie są one związane z Twoją działalnością. Jeśli chcesz przechowywać całą swoją korespondencję w skrzynce danych, musisz zwrócić się o to indywidualnie do organów podatkowych (patrz opinia organów podatkowych).

Bezproblemowy bank danych

Nie masz jeszcze skrzynki danych i chcesz ją założyć? A jeśli masz już skrzynkę pocztową, z przyjemnością będziemy nią zarządzać. Wystarczy skontaktować się z nami za pomocą poniższego formularza.


Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga