Jak poradzić sobie z niezapłaconą fakturą?

Otrzymasz wynagrodzenie za wykonaną pracę. Ale czasami są tacy, którzy odmawiają płacenia swoich zobowiązań - i pojawiają się kłopoty. Jak walczyć z takimi osobami?

Przede wszystkim zapobiegać

Jaki jest najlepszy sposób na rozwiązywanie problemów z niepłacącymi? Przede wszystkim nie dopuszczać do ich powstawania. A ponieważ ludzie są różni, opłaca się ostrożnie podchodzić do kwestii płatności podczas zawierania umów z partnerami biznesowymi. Problemy z niepłacącymi mogą być nieuniknione - ale jeśli już się pojawią, dzięki dobremu przygotowaniu będziesz w lepszej sytuacji, gdy dojdzie do sporu.

Zalecamy "sprawdzenie" nowego klienta na samym początku, aby mieć lepsze wyobrażenie o tym, z kim mamy do czynienia. Sprawdź jego stronę internetową i media społecznościowe, przeczytaj opinie klientów. Przydatne mogą być również informacje z rejestru handlowegoszczegóły dotyczące wiarygodności płatnika VAT.

Podstawą samej współpracy jest następnie posiadanie wszystkiego na piśmie. Dlatego podpisz umowę ze swoimi partnerami biznesowymi lub przynajmniej poproś ich o potwierdzenie zamówienia e-mailem.

Co odstraszy niepłacących?

Odsetki za zwłokę

Wysokość odsetek za zwłokę można uzgodnić z partnerem biznesowym z góry, na przykład w umowie, lub skorzystać z ustawowych odsetek za zwłokę. Ich wysokość określa rozporządzenie rządu nr 351/2013 Coll., zgodnie z którym roczna kwota odsetek obliczana jest jako:

stopa repo CNB + 8%

Pod uwagę brana jest stopa obowiązująca w pierwszym dniu półrocza, w którym nastąpiło niewykonanie zobowiązania. Informacje na temat stopy repo można znaleźć na stronie internetowej CNB.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, a Twoim dłużnikiem jest inna firma lub instytucja publiczna, możesz ubiegać się o rekompensatę w wysokości co najmniej 1200 CZK za opóźnienie w spłacie (nawet jeśli jest to tylko jeden dzień) . Powinieneś jednak dokładnie przemyśleć, czy warto ściśle egzekwować tę rekompensatę, jeśli spóźnisz się nawet trochę - zaszkodzisz swoim wzajemnym relacjom.

Kary umowne

Podpisując umowę z partnerem biznesowym, można uzgodnić kary umowne. Mają one przede wszystkim zapobiegać nieuczciwym zachowaniom drugiej strony. Zawsze należy wyraźnie zaznaczyć w treści umowy, że kara jest karą umowną i jasno określić, jakiego zobowiązania dotyczy.

Zaliczki

W przypadku świadczenia usług, zwłaszcza dla nowych klientów, zalecamy ustanowienie zaliczki, najlepiej w wysokości 50-100% ceny umowy. Poważni klienci nie będą mieli z tym problemu - a przynajmniej nie stracisz pieniędzy na tych niepoważnych.

Gwarancja

W przypadku dużych kontraktów handlowych czasami stosuje się instytucję "poręczyciela", czyli osoby trzeciej, która pisemnie zobowiązuje się wobec wierzyciela do spłaty długu, jeśli dłużnik tego nie zrobi.

Przewłaszczenie na zabezpieczenie

Jest to również najczęstsze rozwiązanie w dużych transakcjach, gdzie służy jako gwarancja. Działa podobnie do zastawu, ale jest bardziej hojny dla wierzyciela. Dłużnik tymczasowo przenosi uzgodnioną nieruchomość na wierzyciela - wierzyciel staje się właścicielem nieruchomości na określony czas. Po spłacie długu nieruchomość jest zwracana dłużnikowi. Jeśli jednak dług nie zostanie należycie spłacony, nieruchomość zostaje trwale utracona na rzecz wierzyciela.

Co zrobić, jeśli płatność nie nadejdzie?

Logicznym krokiem jest przypomnienie drugiej stronie. Pomyłki się zdarzają, więc początkowo wybierz przyjazny ton i grzecznie poproś klienta o sprawdzenie płatności. W większości systemów rozliczeniowych istnieje możliwość skonfigurowania automatycznego przypomnienia e-mail, które będzie generowane po upływie terminu płatności.

Jeśli uprzejmy monit nie zadziała, kontynuuj przypomnienia i eskaluj pilność - ważne jest, aby regularnie ponaglać sprawę, aby nie wygasła. Wraz z kolejnymi przypomnieniami możesz zaostrzyć ton.

Jak odzyskać dług?

Gdy dochodzi do najgorszego, a rozsądne negocjacje z dłużnikiem nie pomagają, nadchodzi czas na podjęcie kroków prawnych.

1) Wezwanie do zapłaty

Pierwszą czynnością jest zazwyczaj wezwanie do zapłaty. W nim formalnie wzywasz dłużnika do spłaty zadłużenia w określonym terminie i informujesz go, że jesteś gotowy skierować sprawę do sądu. Oprócz tych informacji należy pamiętać o podaniu danych identyfikacyjnych obu stron oraz szczegółów roszczenia (ile łącznie i za co druga strona jest Ci winna).

Zawiadomienie przedsądowe jest ostatnią szansą dla dłużnika na rozwiązanie sprawy poza sądem. Jest to również polisa ubezpieczeniowa dla Ciebie - wysyłając dokument, będziesz uprawniony do zwrotu kosztów postępowania, jeśli wygrasz spór.

Zgodnie z kodeksem postępowania cywilnego, wezwanie do zapłaty musi zostać wysłane drugiej stronie (na adres stałego zamieszkania / adres prowadzenia działalności gospodarczej) na co najmniej 7 dni przed faktycznym złożeniem pozwu. Idealnym rozwiązaniem jest wysłanie listu poleconego z potwierdzeniem odbioru (posłuży to jako dowód w przypadku sporu). Alternatywnie można również użyć skrzynki na dane.

2) Pozew / elektroniczne wezwanie do zapłaty

Wezwanie do zapłaty nie poskutkowało? Następnym krokiem jest sam pozew. Jeśli się powiedzie, sąd może również nakazać dłużnikowi egzekucję. Należy jednak liczyć się z kosztami prawnika oraz tym, że cała sprawa będzie się przeciągać.

Inną, często tańszą opcją, jest złożenie " elektronicznego nakazu zapłaty " za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Jest to zasadniczo skrócona procedura, z której można skorzystać w przypadku roszczeń pieniężnych do 1 miliona CZK.


Jak to działa?

  1. Wypełniasz formularz, składasz gwarantowany podpis elektroniczny, uiszczasz opłatę sądową zgodnie z kwotą roszczenia i dołączasz dokumenty uzupełniające do wniosku.

  2. Następnie sąd ma kilka tygodni na podjęcie decyzji.

  3. Jeśli uzna roszczenie, wyda nakaz zapłaty - druga strona ma wówczas 15 dni na uregulowanie zobowiązania i kosztów lub złożenie odpowiedzi na pozew (podobnie jak w przypadku apelacji). W przypadku braku odpowiedzi nakaz zapłaty staje się prawomocny. Oznacza to, że możesz przekazać roszczenie komornikowi w celu odzyskania należności. Jeśli jednak dłużnik złoży sprzeciw, cała sprawa musi przejść przez tradycyjną rozprawę sądową, co zajmie dużo czasu.

3) Współpraca z agencją windykacyjną

Jeśli nie chcesz samodzielnie zajmować się windykacją, możesz zwrócić się do agencji windykacyjnej, która zajmie się tym za opłatą. Są to pozasądowe firmy windykacyjne, które mają doświadczenie w tej dziedzinie i mogą pomóc w skutecznym radzeniu sobie ze złymi długami.

4) Sprzedaż długu

Jeśli spieszy ci się z uporządkowaniem całej sprawy, możesz sprzedać swój dług wyspecjalizowanej firmie, która sama go uporządkuje i spłaci.

Podpiszecie razem umowę cesji i przeniesiesz na nich dług. Chociaż otrzymasz pieniądze szybciej, stracisz część pieniędzy - firma zapłaci ci tylko procent wartości długu.

Kiedy warto odzyskać dług?

Pojawia się pytanie, kiedy windykacja należności jest skuteczna. Jako przedsiębiorca możesz łatwo obliczyć, że koszt ściągnięcia faktury wartej kilkaset koron przewyższy sam dług. W takim przypadku zwykle najrozsądniej jest skorzystać z niezapłaconej faktury i wykorzystać ją jako nauczkę na przyszłość.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga