5 kroków do sukcesu. Jak uniknąć błędów przy zakładaniu firmy

Rozważasz rozpoczęcie działalności gospodarczej lub jesteś już na początku swojej przedsiębiorczej drogi? Jeśli tak, to nie powinieneś przegapić 5 najczęstszych błędów popełnianych przy zakładaniu firmy. Specjalista ds. biznesu i sprzedaży, Petr Bernadič z Everyone Sells, przedstawia 5 kroków, które pomogą Ci uniknąć tych błędów i osiągnąć sukces w biznesie. Wchodzisz w to?

Mój produkt jest dla każdego

Zdanie, które słyszałem prawdopodobnie setki razy w mojej karierze:"Mój produkt jest dla każdego". "Mój produkt jest potrzebny i doceniany przez wszystkich...". Czy aby na pewno?

Mając produkt/usługę dla każdego, jedyne co osiągniesz to to, że sprzedaż i związany z nią marketing będą zbyt ogólne. Twoje argumenty będą tak niejasne, jak twoja grupa docelowa. "Jesteśmy niezawodni, z nami zaoszczędzisz....". Ale pytanie brzmi - czy to zadziała? Czy komunikujesz emocje? Czy te argumenty poderwą klientów z krzeseł i podniosą ich na tyle, by sięgnęli po portfele i dokonali zakupu? Dla siebie mogę powiedzieć zdecydowane nie.

Zdefiniuj swoją grupę docelową najlepiej jak potrafisz. Wczuj się w nią, dowiedz się, co porusza grupę docelową, co dla nich działa i jak osiągniesz sprzedaż dla tych klientów. Przeprowadź odpowiednią analizę, nawet przy użyciu metody VPC. Po przetestowaniu grupy, aby sprawdzić, czy twoje wysiłki działają i co konkretnie działa, rozszerz grupę o podobnych klientów. Rozszerzaj stopniowo i rozsądnie.

Idealny produkt nie jest konieczny

Innym bardzo częstym problemem jest to, że początkujący przedsiębiorcy zbytnio zakochują się w swoim produkcie/usłudze i w ten sposób zaślepiają się. Entuzjazm i wiara w produkt są w porządku, oczywiście należy je zachować. Jednak wiele firm tak bardzo utknęło w ciągłym ulepszaniu, wprowadzaniu innowacji i rozwijaniu produktu, że nie dostrzegają najważniejszej rzeczy. A co to jest?

Prawie nigdy nie słyszy się od firm refleksji i analizy tego, co konkretny produkt, który sprzedają, wniesie na rynek. Jaką wartość da klientom? Jaki wpływ produkt będzie miał na rynek? Za jaką cenę klient jest w stanie go kupić?

Przeprowadź badanie rynku. Spróbuj sprzedać swój produkt / usługę z wyprzedzeniem, np. za pośrednictwem Kickstartera, sprawdź, czy produkt jest poszukiwany, ile klienci są skłonni za niego zapłacić. Zrób to wszystko z MVP (minimal viable product), czyli produktem o najmniejszej funkcjonalności, ale który jest użyteczny i można uzyskać na jego temat świetne opinie do dalszego rozwoju. Wszystko to przy minimalnym ryzyku finansowym.

Pozbądź się wrażenia, że musisz wejść na rynek z idealnym produktem. Poprawisz go w trakcie procesu, i to znacznie lepiej, dzięki opiniom klientów.

Konfigurowanie procesu biznesowego

Improwizacja wystarczy, gdy masz jednego klienta, później może to być chaos. Najważniejszą rzeczą w całym procesie biznesowym jest CRM (zarządzanie relacjami z klientami).

Możesz myśleć, że możesz śledzić wszystko w arkuszach kalkulacyjnych i różnych dokumentach, i na początku może tak być. Co jednak zrobisz, gdy sprzedaż już ruszy? Mając kontrolę nad całą podróżą klienta, osiągniesz to, że o niczym nie zapomnisz, możesz nawet łatwiej wprowadzać innowacje w tych częściach procesu, które nie działają tak dobrze, a co najważniejsze, zwiększysz wiarygodność swojej firmy.

Więcej na temat konfigurowania procesu sprzedaży mówiliśmy w naszym webinarium "Od generowania leadów do zamknięcia transakcji", którego nagranie można obejrzeć. Znajdziesz tam również konkretne zwroty dotyczące komunikacji na LinkedIn, komunikacji telefonicznej lub zwroty dotyczące zamykania transakcji. Alternatywnie, skorzystaj ze szczegółowego podręcznika procesu biznesowego, który poprowadzi Cię przez proces tworzenia właściwego procesu biznesowego z przykładami i zeszytem ćwiczeń.

Produkt nie ma nóg

Założenie, że klienci sami znajdą Twój produkt jest całkowicie utopijne. Żyjemy w czasach, w których prawie każdy produkt ma alternatywę, konkurenta. Czy widziałeś tylko, ile białych jogurtów jest w supermarkecie?

Jeśli zdarzy ci się wymyślić coś zupełnie nowego, w ciągu kilku tygodni będziesz miał na świecie konkurenta. Gwarantuję ci to. Więc to do Ciebie należy przekonanie klienta o wartości Twojego produktu. Dlaczego to właśnie Twój produkt jest tym właściwym. Dlaczego powinni go kupić?

Znajdź swojego pierwszego klienta, docieraj do firm, chodź na wydarzenia networkingowe, szukaj miejsc, w których przebywa Twój potencjalny klient. Proś o opinie i ulepszaj produkt na ich podstawie. Krótko mówiąc - wejdź na rynek z własną skórą w grze.

Bez celu stoisz w miejscu.

"Chcę zarabiać dużo pieniędzy, chcę mieć odnoszącą sukcesy firmę, chcę być numerem jeden na rynku....". To wszystko brzmi świetnie. Ale kiedy pozyskujesz nowych klientów lub rekrutujesz nowych pracowników, czy te argumenty są wystarczające? Czy brzmią przekonująco?

Opracuj jasną wizję i odpowiednio wyznacz jasne cele. Gdy poprzesz swoją wizję jasnymi krokami działania, stanie się ona od razu bardziej namacalna i łatwiejsza do wyobrażenia. Klienci i pracownicy chcą widzieć wartość.

Poświęć trochę czasu na stworzenie jasnej wizji i odpowiedz na pytania takie jak:

  • Jak wyobrażam sobie moją firmę za 10 lat?
  • Jak to wszystko będzie wyglądać?
  • Co będziemy oferować jako firma?
  • Kto będzie dla mnie pracował?
  • Jak będzie wyglądał mój opis stanowiska?
  • Jak będą się czuli nasi klienci podczas zakupów?
  • Jakie emocje wywołujemy u naszych klientów?

Stworzenie wizji jest jedną z najważniejszych rzeczy dla każdej firmy. Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, nigdzie nie dojdziesz. Uzupełnij swoje biznesowe DNA (do pobrania za darmo), aby zdefiniować fundamenty swojej działalności i zapewnić długoterminowy wzrost.

Wykonując te podstawowe 5 kroków, będziesz na dobrej drodze do rozpoczęcia udanego biznesu. Nie jest to spacer po parku, ale warto. Życzę powodzenia, a przede wszystkim wytrwałości i umiejętności uczenia się na błędach. Chętnie pomogę na początku działalności lub w fazie rozwoju firmy.

Pozdrawiam
Petr Bernadič
Specjalista w zakresie sprzedaży, przywództwa zespołowego i poprawy wydajności


Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Zalecane

Zakładanie spółek online
Zakładanie spółek online

Szybkie założenie spółki w 3 dni roboczych…

Szybkie założenie spółki w 3 dni roboczych online od EUR 280. Zarządzaj wszystkim za pomocą kilku kliknięć, my…

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej
Licencja handlowa
Licencja handlowa

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą na własny…

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą na własny rachunek, ale gubisz się w administracji związanej ze zgłoszeniem…

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej

Wiadomości z naszego bloga