Jak założyć spółkę akcyjną: szczegółowy przewodnik

Spółka akcyjna (plc) to bardziej zaawansowana forma spółki kapitałowej, szczególnie odpowiednia dla większych projektów i większej liczby inwestorów. Założenie spółki akcyjnej jest bardziej wymagające pod względem przygotowania i administracji niż spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ale daje znacznie szersze możliwości. Przeczytaj, jak krok po kroku założyć spółkę akcyjną - przez szczegółowe wymogi związane z jej założeniem, orientacyjne koszty i terminy, aż po obowiązki, które czekają na Ciebie po zarejestrowaniu spółki.

Czym jest spółka akcyjna i dla kogo jest odpowiednia?

Spółka akcyjna to rodzaj spółki kapitałowej, której kapitał zakładowy dzieli się na określoną liczbę akcji o wartości nominalnej. Ich posiadaczom, akcjonariuszom, przysługują określone prawa:

  • Prawo głosu na walnych zgromadzeniach proporcjonalnie do liczby posiadanych akcji.
  • Prawo do udziału w zysku lub dywidendzie ustalonej przez walne zgromadzenie.
  • Prawo pierwokupu nowych akcji, jeśli spółka je zaoferuje.

Akcjonariusze mają również tę zaletę, że są odpowiedzialni za zobowiązania spółki tylko do wysokości ich zaległego wkładu (wartość subskrybowanych akcji).

Spółka akcyjna jest zazwyczaj odpowiednia dla większych przedsięwzięć biznesowych lub projektów wymagających wysokiego poziomu kapitału. Podczas gdy w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością można rozpocząć działalność z kapitałem wynoszącym zaledwie 1 CZK, w przypadku spółki akcyjnej potrzeba co najmniej 2 mln CZK (lub 80 000 EUR).

Dlatego też założenie spółki akcyjnej ma sens, jeśli planujesz większą działalność, chcesz dotrzeć do większej liczby inwestorów lub rozważasz publiczną emisję akcji lub wejście na giełdę w przyszłości.


Organy spółki akcyjnej

Spółka akcyjna ma bardziej złożone organy niż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Walne zgromadzenie akcjonariuszy, jako najwyższy organ, decyduje o najważniejszych kwestiach (np. zatwierdzenie sprawozdań finansowych, podział zysku, zmiany w statucie lub rozwiązanie spółki).

Organ statutowy jest wykorzystywany do bieżącego zarządzania i reprezentowania spółki na zewnątrz, a organ nadzorczy jest wykorzystywany do kontrolowania jej działalności. Prawo dopuszcza dwa systemy organizacji organów w spółkach akcyjnych - dualistyczny i monistyczny:

  • 1

    System dualistyczny: Oprócz walnego zgromadzenia, zarząd pełni funkcję organu statutowego (zarządza spółką), a rada nadzor cza - organu kontrolnego. Tradycyjnie zarówno zarząd, jak i rada nadzorcza składają się z kilku członków (zwykle 3) wybieranych przez walne zgromadzenie, ale w statucie może zostać określona inna liczba (ale co najmniej 1). Jedna osoba nie może pełnić jednocześnie funkcji w Zarządzie i Radzie Nadzorczej.

  • 2

    System monistyczny: Poza walnym zgromadzeniem istnieje tylko jeden organ - rada dyrektorów. Rada dyrektorów łączy w sobie funkcje zarówno organu statutowego, jak i organu nadzorczego (tj. wspólnie wykonuje to, co zarząd i rada nadzorcza w modelu dualistycznym). Może mieć jednego lub więcej członków (zwykle 3).

Wskazówka: Szczegółowe porównanie obu systemów można znaleźć w naszym artykule na temat systemów monistycznych i dualistycznych w spółce akcyjnej. Dowiesz się z niego, jakie są zalety i wady obu modeli oraz jakie funkcje pełnią poszczególne organy.


Liczba założycieli i udziałowców

Spółka akcyjna może zostać założona przez jednego założyciela (osobę fizyczną lub prawną) lub przez kilku założycieli razem:

  • 1

    Jeśli spółka akcyjna jest spółką jednoosobową, nie tworzy się walnego zgromadzenia, a jej uprawnienia są wykonywane bezpośrednio przez jedynego akcjonariusza. Decyzja jedynego akcjonariusza musi być zawsze podjęta na piśmie, a w przypadku istotnych elementów nawet w formie aktu notarialnego.

  • 2

    W praktyce spółki akcyjne mają zazwyczaj kilku akcjonariuszy i członków organów od samego początku . Jednakże, co najmniej dwie osoby powinny być zaangażowane w zarządzanie i kontrolę nad JSC, zwłaszcza w przypadku wyboru struktury dualistycznej - jedna osoba nie może być jednocześnie w zarządzie i radzie nadzorczej.

Rodzaje i formy udziałów, ich zbywalność

Aby prawidłowo skonfigurować strukturę kapitałową spółki i zmotywować kluczowych inwestorów, ważne jest, aby zrozumieć następujące obszary:


1/ Jaki rodzaj akcji wyemitujesz?

  • Akcjezwykłe są standardową formą akcji, które zapewniają ich posiadaczom pełne prawo głosu na walnym zgromadzeniu, a także udział w zyskach w formie dywidendy. Każda akcja zwykła reprezentuje zazwyczaj jeden głos, chyba że statut spółki stanowi inaczej.
  • Akcje uprzywilejowane mają pierwszeństwo w wypłacie dywidendy lub w podziale salda likwidacyjnego. Oznacza to, że posiadacze akcji uprzywilejowanych otrzymają dywidendę przed posiadaczami akcji zwykłych. Posiadanie akcji uprzywilejowanych wiąże się jednak z ograniczonym prawem głosu lub jego brakiem, w zależności od brzmienia statutu spółki.

2/ Czy akcje będą zarejestrowane lub zarejestrowane w formie imiennej?

  • Akcje imienne pozwalają na anonimową własność - osoba posiadająca akcję staje się jej właścicielem. Przeniesienie jest bardzo proste, wystarczy faktyczne przekazanie papierowego certyfikatu lub rejestracja w Centralnym Depozycie bez dalszej zgody władz Inc.
  • Akcje imiennezarejestrowane na nazwisko konkretnej osoby - właściciela akcji. Przeniesienie takiej akcji wymaga zmiany w rejestrze akcjonariuszy spółki i często zgody rady dyrektorów (jeśli umowa spółki określa ograniczenia dotyczące przeniesienia).

3/ Jaką formę akcji wybrać?

  • Akcje imienne emitowane są w formie fizycznego papieru wartościowego, który przybiera postać świadectwa udziałowego. Historycznie są one najczęściej używane, ale od 2013 r. akcje imienne mogą być akcjami imiennymi tylko w imieniu posiadacza, z obowiązkową rejestracją w Centralnym Depozycie Papierów Wartościowych.
  • Akcje zdematerializowane nie istnieją fizycznie, ich posiadanie jest rejestrowane elektronicznie w depozycie (Centralnym Depozycie lub Depozycie Bankowym). Akcje zdematerializowane są zarówno zarejestrowane, jak i imienne, a transfery są rejestrowane bezpośrednio w depozycie. System ten jest bezpieczniejszy i bardziej płynny, ponieważ eliminuje ryzyko utraty lub podrobienia papierów wartościowych.

Co jest potrzebne do założenia spółki akcyjnej

Założenie spółki plc jest bardziej wymagające formalnie niż założenie spółki LLC. Prawo wymaga w szczególności szeregu formalności:

Wymóg posiadania statusu Inc. Jak to konkretnie wygląda
Nazwa firmy (imię i nazwisko) Unikalna nazwa zawierająca oznaczenie "spółka akcyjna" lub skrót "a.s."; nie może wprowadzać w błąd ani kopiować innych firm. Przeczytaj wskazówki, jak wymyślić nazwę.
Siedziba Adres w Republice Czeskiej, który musi mieć udokumentowany powód prawny (zgoda właściciela lub dowód własności). Dowiedz się więcej w artykule Siedziba spółki.
Statut spółki Reguluje stosunki wewnętrzne - strukturę organów, prawa głosu, przenoszenie udziałów, ład korporacyjny. Pobierz bezpłatny wzór umowy spółki do wypełnienia.
Kapitał zakładowy Minimum 2 000 000 CZK (lub 80 000 EUR), podzielony na udziały o wybranej wartości nominalnej. Przed rejestracją należy wpłacić co najmniej 30%.
Przedmiot działalności Nazwa (nazwy) działalności lub koncesji, dokładne sformułowanie przedmiotu działalności zgodnie z ustawą o licencjonowaniu handlu.
Licencja handlowa Zgłoszenie działalności w Urzędzie ds. Licencji Handlowych - 1 000 CZK za wniosek, przy czym można zgłosić więcej niż jeden rodzaj działalności. Nie zapomnij przedstawić dowodu kompetencji zawodowych, jeśli ubiegasz się o handel inny niż wolny handel. W razie wątpliwości możemy doradzić, jak wybrać odpowiedni rodzaj handlu.
Członkowie władz Nazwiska i zgody osób wybranych do rady dyrektorów/zarządu i rady nadzorczej (w przypadku systemu dualistycznego). Ich pisemna zgoda na pełnienie funkcji oraz poświadczony wyciąg z rejestru karnego.

Po spełnieniu powyższych wymogów można przystąpić do faktycznego procesu zakładania spółki akcyjnej. Odbywa się to w kilku krokach, które teraz szczegółowo omówimy.

Procedura zakładania spółki akcyjnej
krok po kroku

Założenie spółki akcyjnej zawsze rozpoczyna się u notariusza, a kończy rejestracją w rejestrze handlowym. Całą procedurę można podsumować w kilku głównych krokach:

1/ Sporządzenie dokumentu założycielskiego w kancelarii notarialnej

1/ Rejestracja notarialna

Rozpoczynasz od wizyty u notariusza i sporządzenia aktu założycielskiego spółki akcyjnej. Notariusz omówi z tobą wszystkie niezbędne szczegóły (nazwa, siedziba, przedmiot działalności, wysokość kapitału, umowa spółki itp.) i przygotuje akt założycielski lub umowę zgodnie z twoimi specyfikacjami.

Uwaga: W przypadku zakładania spółki z o.o. przez jedynego założyciela, dokument ten nosi nazwę Memorandum of Incorporation. W przypadku wielu założycieli sporządzany jest akt założycielski - dokumenty te mają podobną treść. Oba warianty wymagają jednak sporządzenia statutu spółki akcyjnej.


2/ Statut spółki akcyjnej

Akt notarialny zawiera statut spółki akcyjnej (bezpłatny wzór do pobrania tutaj), który jako założyciele zatwierdzacie w momencie zakładania spółki. Wyznaczasz również menedżera depozytów, tj. osobę (często jedną z osób założycieli lub bezpośrednio bank), która będzie odpowiedzialna za zbieranie depozytów gotówkowych.


3/ Akt notarialny

Wszyscy założyciele (lub ich przedstawiciele) podpisują akt notarialny. Notariusz wyda następnie poświadczony akt (lub akty) założycielski - dokumenty te zostaną później złożone w sądzie rejestrowym.


2/ Wpłata kapitału zakładowego na rachunek bankowy

Przed założeniem spółki (tj. przed rejestracją) należy zdeponować kapitał zakładowy na specjalnym rachunku bankowym. Administrator depozytu (wskazany w akcie notarialnym) otworzy rachunek do zwrotu kapitału, a poszczególni założyciele umieszczą na nim swoje depozyty zgodnie z umową założycieli.

  • Depozyty gotówkowe: wystarczy wpłacić część kwoty - prawo wymaga, aby co najmniej 30% wartości każdego udziału zostało wpłacone przed rejestracją. Pozostała część wkładów pieniężnych może zostać wpłacona później w terminie określonym w umowie spółki, zazwyczaj w ciągu 1 roku.
  • Depozyty bezgotówkowe: jeśli zostały uzgodnione, muszą zostać przekazane w całości, a raport z wyceny przedłożony notariuszowi przed rejestracją.

Bank wyda pisemne potwierdzenie depozytów lub zarządzający depozytami wyda oświadczenie, że kapitał został spłacony - zostanie to następnie dołączone do wniosku o rejestrację w rejestrze handlowym. Szczegóły dotyczące spłaty depozytów (numer konta, kwota) są często podawane przez notariusza w akcie notarialnym.


3/ Zabezpieczenie licencji handlowych

Przed zarejestrowaniem spółki w rejestrze handlowym konieczne jest rozstrzygnięcie przedmiotu działalności. W związku z tym, po założeniu spółki kapitałowej, kolejnym krokiem jest zazwyczaj udanie się do Biura Licencji Handlowych, gdzie zgłasza się wszystkie niezbędne branże zarejestrowane w spółce kapitałowej:

  • Jeśli planujesz prowadzić rzemiosło lub handel wiązany, będziesz musiał również przedstawić dowód kompetencji zawodowych.
  • W przypadku zawodów licencjonowanych konieczne będzie również uzyskanie licencji od państwa (jeśli wymaga tego charakter działalności).
  • W przypadku wolnych zawodów nie są wymagane kwalifikacje zawodowe, wystarczy je zadeklarować.

Wynikiem jest wyciąg z rejestru handlowego, który jest dołączany do wniosku o rejestrację spółki w rejestrze handlowym. Często ten krok można również załatwić za pośrednictwem notariusza.


4/ Złożenie wniosku o rejestrację w rejestrze handlowym

Po uzyskaniu notarialnego aktu założycielskiego spółki kapitałowej, zaświadczenia o wpłacie niezbędnej części kapitału oraz certyfikatów handlowych, można złożyć wniosek o rejestrację spółki kapitałowej w rejestrze handlowym.

Istnieją dwie opcje rejestracji spółki kapitałowej:

  • 1

    Notariusz dokona wpisu bezpośrednio

    Rejestracja notarialna z bezpośrednią rejestracją w rejestrze handlowym jest szybsza i nieco tańsza - notariusz zarejestruje nową spółkę Inc. elektronicznie, a sąd zazwyczaj zarejestruje spółkę w ciągu następnego dnia roboczego.

  • 2

    Samodzielne złożenie wniosku do sądu rejestrowego

    Tradycyjne złożenie wniosku w sądzie (osobiście lub za pośrednictwem poczty elektronicznej) ma ustawowy termin na wydanie decyzji wynoszący 5 dni roboczych. Do wniosku należy dołączyć wszystkie niezbędne dokumenty.

5/ Utworzenie spółki

Spółka akcyjna powstaje w dniu rejestracji w rejestrze handlowym. W tym momencie Twoja spółka staje się pełnoprawnym podmiotem prawnym - możesz zacząć oficjalnie prowadzić działalność gospodarczą w jej imieniu, zawierać umowy, wystawiać faktury itp.

Po rejestracji nie zapomnij przenieść rachunku bankowego założonego dla depozytów na rachunek bieżący spółki i, jeśli to konieczne , wpłacić resztę pozostałego kapitału zakładowego w terminie określonym w umowie spółki.

Uwaga: Założenie spółki akcyjnej z publiczną subskrypcją akcji (oferta publiczna) różni się od procedury opisanej powyżej tym, że założyciele najpierw publikują prospekt emisyjny lub zaproszenie do subskrypcji akcji, a osoby trzecie mogą zobowiązać się do subskrypcji akcji.

Po zakończeniu subskrypcji zwoływane jest walne zgromadzenie subskrybentów (w ciągu 60 dni od zamknięcia subskrypcji) w celu podjęcia decyzji o utworzeniu spółki.

Metoda ta jest jednak skomplikowana pod względem administracyjnym (wymaga np. zatwierdzenia prospektu emisyjnego przez CNB w przypadku publicznej oferty akcji) i w praktyce jest rzadko wykorzystywana przez początkujących przedsiębiorców. Większość spółek akcyjnych jest zakładana bez oferty publicznej, tj. 100% udziałów jest obejmowanych przez pierwotnych założycieli.

Orientacyjne koszty
i czas potrzebny na założenie spółki akcyjnej

Zakładając spółkę akcyjną należy liczyć się z wyższymi kosztami początkowymi niż w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Chociaż największą pozycją jest kapitał zakładowy (min. 2 mln CZK / 80 tys. EUR), nie jest on wydatkiem - staje się własnością spółki, którą następnie zarządza. W momencie zakładania spółki musi on być jednak opłacony w co najmniej 30% (na koncie lub w aktywach).

Ile kosztuje założenie spółki akcyjnej?

Pozycja Cena Czas
Opłaty notarialne ok. 5-10 tys. CZK + VAT 1-2 dni
Opłata sądowa za rejestrację w rejestrze handlowym 8 000 CZK (notariusz), 12 000 CZK (sąd) 2-5 dni roboczych
Licencja handlowa 1 000 CZK za rejestrację 1-3 dni robocze
Opinia biegłego (depozyty niepieniężne) 5-20 tys. 5-20 CZK (w zależności od złożoności) 1-2 tygodnie
Wydatki rezerwowe 2-5 tys. CZK (oświadczenia, weryfikacja) -
Kapitał zakładowy min. 2 000 000 CZK -

Wymagany czas

Faktyczne sporządzenie aktu notarialnego to kwestia kilku godzin (jedno spotkanie u notariusza, jeśli przygotowałeś dokumenty). Inne kroki, takie jak uzyskanie certyfikatów handlowych, zdeponowanie kapitału i zarejestrowanie go w rejestrze, zajmują dni lub nawet tygodnie.

Jeśli wszystko jest załatwione i korzysta się z szybkiej rejestracji elektronicznej, spółkę akcyjną można założyć w 5-10 dni. Realistycznie jednak większość założycieli rezerwuje sobie około 3-4 tygodni, zanim spółka zostanie w pełni zarejestrowana.

Sporo czasu zajmie również przygotowanie umowy spółki (jeśli sporządzasz ją samodzielnie), uzyskanie niezbędnych załączników (zgoda właściciela nieruchomości, zezwolenia na prowadzenie działalności) i ewentualne oczekiwanie na decyzję sądu.

Oczywiście można też skorzystać z szybszego rozwiązania, jakim jest zakup gotowej spółki akcyjnej.


Obowiązki po założeniu spółki z o.o.

Prace administracyjne nie kończą się wraz z rejestracją spółki w rejestrze handlowym. Spółka akcyjna po założeniu ma szereg obowiązków , o których nie należy zapominać:

Księgowość i podatki

  • Prowadzeniepodwójnej księgowości od dnia założenia spółki.
  • Rejestracja podatku dochodowego od osób prawnych w ciągu 15 dni (powiadomienie urzędu skarbowego).
  • Dobrowolna/obowiązkowa rejestracja VAT (obowiązkowa po osiągnięciu obrotu w wysokości 2 milionów CZK).
  • Rejestracja pracowników w Zakładach Ubezpieczeń Społecznych i Zdrowotnych ( jeśli spółka zatrudnia pracowników). Sama spółka nie jest zarejestrowana.
  • Sporządzanie sprawozdań finansowych jest obowiązkowe dla każdej spółki a.s. od momentu jej założenia (tj. daty rejestracji w Rejestrze Handlowym).

Walne zgromadzenia i roczne obowiązki

  • Zwyczajne walne zgromadzenie w ciągu 6 miesięcy po zakończeniu roku obrotowego - zatwierdzenie sprawozdań finansowych, podział zysków, wybór organów.
  • Notarialny zapis decyzji o zasadniczych zmianach (zmiana umowy spółki, wysokość kapitału).
  • Wpis dokumentów do zbioru dokumentów (sprawozdania finansowe w ciągu 30 dni od zatwierdzenia).

Ujawnianie i raportowanie

  • Rejestracja beneficjentów rzeczywistych (ESM), w ramach której składasz elektroniczne zgłoszenie danych beneficjentów rzeczywistych (formularz na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości) w ciągu 30 dni od utworzenia spółki. Należy również zgłaszać wszelkie zmiany w informacjach o beneficjentach rzeczywistych.
  • Monitorowanie terminów zgłaszania zmian w rejestrze spółek (zmiana siedziby, organów, umowy spółki).
  • Obowiązkowy audyt sprawozdań finansowych w przypadku przekroczenia limitów (40 mln CZK aktywów, 80 mln CZK obrotu, 50 pracowników).

Wskazówka: Aby uzyskać bardziej szczegółową analizę tego, co należy zrobić po założeniu spółki, możesz zapoznać się z naszymi innymi artykułami i przewodnikami:

Szybsze rozwiązanie: zakup gotowej spółki akcyjnej
Gotowa spółka akcyjna

Jak widać, założenie spółki akcyjnej to dość złożony proces składający się z wielu kroków. Jeśli chcesz rozpocząć działalność od razu i nie chcesz przechodzić wszystkich opisanych powyżej procedur, istnieje możliwość zakupu gotowej spółki akcyjnej.

Gotowe spółki Jake&James mają czystą przeszłość (są nowe, nie prowadziły działalności) i gwarantujemy, że nie mają długów ani należności. Ta opcja jest idealna, jeśli cenisz swój czas i chcesz uniknąć administracji.

Zalety gotowej spółki Inc:

  • Natychmiastowa dostępność: spółka jest już zarejestrowana w rejestrze handlowym i ma gotową umowę spółki, nazwę, siedzibę, zadeklarowany przedmiot działalności i wpłacony kapitał.
  • Przeniesieniewłasności na nowego właściciela może nastąpić już następnego dnia po podpisaniu umowy.
  • Brak długów i historii - gwarantujemy, że spółka nie prowadziła działalności gospodarczej.

Gdy wybierzesz gotową spółkę z naszej oferty, przeniesiemy ją na Ciebie na podstawie umowy przeniesienia udziałów. Jednocześnie zorganizujemy zmianę nazwy (jeśli wybierzesz własną nazwę firmy), siedziby lub innych danych zgodnie z Twoim życzeniem. Możesz mieć w pełni funkcjonalną spółkę akcyjną i rozpocząć działalność pod jej nazwą w ciągu następnego dnia po podpisaniu umowy.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu dokumentów lub pełnej rejestracji spółki akcyjnej?

Skontaktuj się z nami - doradzimy Ci w przygotowaniu umowy spółki, dokumentów założycielskich, zorganizujemy notariuszy i licencje handlowe oraz zapewnimy rejestrację pod klucz w rejestrze handlowym. Jeśli chcesz uniknąć administracji, zalecamy gotową spółkę akcyjną, którą możemy przenieść na Twoje nazwisko w ciągu następnego dnia od podpisania umowy. Z nową spółką akcyjną możesz rozpocząć działalność szybciej niż się spodziewasz!

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga