Umowa prowizyjna lub handel pod cudzym nazwiskiem

Na rynku działa wielu pośredników, którzy odsprzedają towary lub usługi klientom końcowym. Często wykonują oni swoją pracę na podstawie tzw. umowy komisowej. Dowiedz się, jak działa taka współpraca.

Czym jest umowa komisu?

Zasada komisu została uregulowana prawnie w art. 2455-2470 Kodeksu cywilnego. W ramach umowy komisu zleceniobiorca (w istocie pośrednik) zobowiązuje się do spełnienia określonego świadczenia na rzecz dającego zlecenie (zleceniodawcy) pod własnym imieniem, ale na jego rzecz - np. do sprzedaży towarów lub usług w jego imieniu.

Zleceniodawca płaci następnie uzgodnione wynagrodzenie za korzystanie z usług pośrednika (agenta prowizyjnego). Może to być stała kwota lub zmienna opłata, zwykle ustalana jako prowizja lub procent od wartości sprzedaży.

Jak może to wyglądać w praktyce? Umowa komisowa jest często stosowana na bazarach (samochodowych). Sprzedający powierza samochód dealerowi samochodowemu, który organizuje sprzedaż samochodu i jego przekazanie nowemu właścicielowi. Dealer często w ogóle nie spotyka się z pierwotnym właścicielem samochodu. Dealer samochodowy pobiera następnie prowizję za transakcję.

Sprzedaż komisowa jest również stosowana przez niektóre sklepy. Na przykład, właściciele sklepów zapewniają przestrzeń do ekspozycji towarów, ale dostawca otrzymuje wpływy tylko wtedy, gdy towary zostaną sprzedane.

Czy sprzedaż komisowa jest opłacalna?

To zawsze zależy od konkretnej sytuacji. Podobnie jak inne modele biznesowe, sprzedaż konsygnacyjna ma zalety i wady. Przygotowaliśmy przegląd, aby pomóc Ci zdecydować, czy jest to dla Ciebie opłacalne:

Zalety sprzedaży komisowej

Handel oparty na prowizji od dawna jest popularny, ponieważ zazwyczaj przynosi korzyści obu stronom.

Zleceniodawcy korzystają z reputacji pośrednika, aby łatwiej sprzedawać swoje towary. Ponadto ustalają oni cenę, po której produkt jest sprzedawany. Z kolei agenci komisowi nie muszą inwestować w zakup towarów i czerpią korzyści z pośrednictwa w handlu.

Wady sprzedaży komisowej

Sprzedaż komisowa ma jednak również swoje wady. Główną z nich jest fakt, że właściciel towaru obdarza agenta komisowego pełnym zaufaniem. W związku z tym zaleca się traktowanie tej relacji pod nadzorem prawnika, co oznacza dodatkowe koszty. Jeśli zleceniodawca wybierze niewłaściwego agenta, cała sytuacja może się odwrócić - niekompetentny komisant nie będzie w stanie sprzedać towaru, a w gorszym przypadku może zaszkodzić wizerunkowi zleceniodawcy.

Dla agenta komisowego pośrednictwo w sprzedaży jest wymagające pod względem administracyjnym, ponieważ wiąże się z szeregiem obowiązków księgowych i podatkowych (patrz poniżej).

Jak transakcja jest ujmowana w księgach rachunkowych i podatkowych?

Sprzedaż prowizyjna jest rozliczana w różny sposób przez każdą z zaangażowanych stron:

Komitent

Właściciel sprzedawanych towarów rejestruje faktyczną sprzedaż i usunięcie towarów (po transakcji) na koncie 504-x. Ponadto odzwierciedla wynagrodzenie agenta prowizyjnego jako koszt (konto 518-x). Następnie ujmuje w przychodach wpływy ze sprzedaży towarów klientowi końcowemu. Różnica między tymi pozycjami stanowi jego dochód do opodatkowania.

Pośrednik

Z drugiej strony pośrednik w ogóle nie rozlicza sprzedanych towarów. Uwzględnia w swoich rozliczeniach jedynie prowizję, którą fakturuje na zleceniodawcę, zgodnie z Interpretacją I-7 Krajowej Rady Rachunkowości. Po stronie kosztów będzie on miał swoje normalne koszty operacyjne (czynsz, wynagrodzenia, amortyzacja, opłaty itp.). Różnica ponownie stanowi jego zysk podlegający opodatkowaniu.

Sytuacja z podatkiem VAT jest jednak bardziej skomplikowana - do tego stopnia, że administracja podatkowa wydała dodatkowe informacje na ten temat. Istnieje fikcja prawna, zgodnie z którą agent prowizyjny świadczy odrębną dostawę, tak jakby była to dostawa jego towarów lub usług (nawet jeśli dostarcza towary lub usługi zleceniodawcy).

Może on zatem rozliczyć transakcję na dwa sposoby:

  • nabycie towarów i ich późniejszą sprzedaż wraz z marżą, która faktycznie stanowi wynagrodzenie zleceniodawcy (wszystko podlega opodatkowaniu VAT u podatnika);
  • nabycie towarów i ich sprzedaż po kosztach (marża jest zatem zerowa) oraz ujęcie prowizji (wszystko podlega VAT dla podatnika).

Nabywca

Klient końcowy rozlicza wyłącznie nabycie towarów od zleceniodawcy. Wynagrodzenie prowizyjne jest częścią relacji między agentem komisowym a zleceniodawcą, a zatem jest już de facto wliczone w cenę towaru.

Nie masz pewności co do rozliczeń?

Skontaktuj się znaszymi ekspertami, którzy pomogą Ci w zakresie księgowości i podatku VAT. Po prostu zostaw nam wiadomość poniżej.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga