Jak wypełnić formularz zeznania podatkowego? Instrukcje na rok 2024

Co roku na wiosnę (nie tylko) przedsiębiorców czeka przykry obowiązek - wypełnienie formularza zeznania podatkowego. Podpowiadamy, jak poradzić sobie z tym dokumentem.

Kto i jak wypełnia zeznanie podatkowe?

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym (ITA), wszyscy przedsiębiorcy z rocznym dochodem podlegającym opodatkowaniu powyżej 50 000 CZK (lub 20 000 CZK, jeśli jesteś zatrudnionym przedsiębiorcą), z wyjątkiem tych objętych systemem podatku liniowego, składają zeznanie podatkowe każdego roku.

Osoby samozatrudnione wypełniają zeznanie podatkowe (DAP) elektronicznie za pośrednictwem portalu MojeDaně obsługiwanego przez administrację podatkową. Wypełniony elektronicznie formularz można również przesłać do administracji podatkowej za pośrednictwem skrzynki danych (w formacie .xml) do 2 maja. Szczegółowe informacje na temat terminów składania DAP i płatności samego podatku można znaleźć w artykule na temat zeznań podatkowych.

Przyjrzyjmy się teraz, jak wypełnić zeznanie podatkowe.

Wprowadzenie do zeznania podatkowego

Zeznanie podatkowe składa się z kilku dokumentów - formularza podstawowego i różnych załączników. Jak się w nich odnaleźć?

Formularz podstawowy

Formularz podstawowy wypełniany jest przez wszystkich podatników. Zawiera on dane identyfikacyjne oraz podstawowe informacje o podstawie opodatkowania, ulgach podatkowych i łącznej kwocie podatku.

Wskazówka! W przypadku wypełniania elektronicznego zeznania podatkowego za pośrednictwem portalu My Tax, aplikacja doradza i samodzielnie oblicza kwoty. Przydatne mogą być również oficjalne instrukcje wypełniania zeznania podatkowego.



Nagłówek i sekcja wprowadzająca


Wnagłówku dokumentu nie zapomnij wpisać swojego numeru VAT i wskazać, czy jest to zwykłe, skorygowane czy dodatkowe zeznanie podatkowe. Powinieneś również wskazać lokalny urząd skarbowy i jego oddział terytorialny, do którego składasz deklarację.

Jak sprawdzić, do którego urzędu skarbowego należysz? W przypadku osób fizycznych określa się to na podstawie stałego adresu zamieszkania. Jeśli nie masz pewności, możesz sprawdzić urząd terytorialny, korzystając z kodu pocztowego w narzędziu internetowym administracji podatkowej.

Top part of the tax document

W nagłówku formularza należy wskazać, którego roku podatkowego on dotyczy (najczęściej jest to poprzedni rok kalendarzowy).

Po tym następuje sekcja 1, w której wpisuje się swoje dane osobowe. Sekcja ta jest dość intuicyjna, zastanawiać mogą jedynie końcowe wiersze 29 i 29a - dotyczą one jednak wyłącznie osób niebędących rezydentami podatkowymi Republiki Czeskiej. W wierszu 30 wskazujesz, czy jesteś powiązany z osobą zagraniczną (np. masz udział w zagranicznej spółce dominującej).

1.st part of the document

Sekcja 2 DAP


Jeśli udało Ci się dotrzeć tak daleko, przygotuj kalkulator. Tutaj zaczynają się obliczenia. W pierwszej sekcji wypełnisz szczegóły dotyczące uzyskanego dochodu, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą podczas zatrudnienia.

Kolejna sekcja jest nieco bardziej skomplikowana. To tutaj wprowadzasz częściowe podstawy opodatkowania wszystkich swoich dochodów (czytaj, które dochody są uwzględnione w zeznaniu podatkowym). W praktyce oznacza to, że wypełnia się ją po wypełnieniu wszystkich załączników do zeznania podatkowego (patrz poniżej). W tym miejscu obliczane są częściowe podstawy opodatkowania.

Po zsumowaniu podstaw cząstkowych, ostatnie wiersze dają całkowitą podstawę opodatkowania.

2.nd part of the document

Sekcje 3, 4 i 5 DAP


Podstawa opodatkowania jest następnie pomniejszana w sekcji 3 o niepodlegające opodatkowaniu części podstawy opodatkowania (np. darowizny lub składki na dodatkowe oszczędności emerytalne) oraz pozycje podlegające odliczeniu.

3.rd part of the document

Sam podatek jest następnie obliczany w sekcji 4.

4.th part of the document

Następnie, w sekcji 5, odlicza się wszelkie wnioskowane ulgi (np. ulgę podatkową lub ulgę dla osób niepełnosprawnych) oraz ulgę podatkową na dzieci.

5.th part of the document

Wynikiem jest ostateczna kwota podatku do zapłacenia.

Calculation of the tax amount

Kolejna sekcja formularza służy następnie do wypełnienia informacji o wszelkich zapłaconych zaliczkach na podatek i wszelkich załącznikach do dokumentu. Ostatnia sekcja umożliwia również ubieganie się o zwrot nadpłaconego podatku.

Załączniki

Wybrane załączniki są również zazwyczaj częścią DAP. To, które załączniki należy wypełnić, zależy głównie od rodzaju uzyskiwanych dochodów.

Wszyscy przedsiębiorcy składają Załącznik 1, który dotyczy dochodów z samozatrudnienia. Załącznik 2 wypełnia się w przypadku dochodów z wynajmu i innych dochodów. Załącznik 3 zawiera informacje o dochodach z zagranicy.

Oprócz tych formularzy, do zeznania podatkowego często dołączane są inne dokumenty, zazwyczaj

  • sprawozdania finansowe (jeśli prowadzisz księgowość)
  • dowody ulg podatkowych (np. legitymacja osoby niepełnosprawnej/P)
  • dokumenty uprawniające do ulg podatkowych (np. zaświadczenie o edukacji dziecka)
  • potwierdzenie niepodlegających opodatkowaniu kwot podstawy opodatkowania (np. dowód darowizny)
  • potwierdzenie dochodu podlegającego opodatkowaniu z tytułu zatrudnienia (jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i jesteś zatrudniony).

Konkretne wymagania dotyczące załączników zależą od indywidualnej sytuacji (rodzaj dochodu, wnioskowane ulgi itp.).

Attachments of the tax document

Myślisz o podatkach?

Wypełnienie zeznania podatkowego nie jest prostą sprawą. Oszczędź sobie kłopotów i zleć jego przygotowanie ekspertom. Z przyjemnością Ci pomożemy! Skontaktuj się z nami za pomocą poniższego formularza.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga